Ida Wenøe i Berlin

Ida Wenøe i Berlin

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Berlin er en fin by at gå på bar og leve kunstnerliv i.

Kurt Baagø har mødt den danske sangerinde og sangskriver, Ida Wenøe i Europas kreative metropol.

-Det er..næsten..altid til at få et spillejob i Berlin, eller et andet sted i Tyskland.

Siger Ida Wenøe, dansk folk´et singer-songwriter, der for snart 2 år siden valgte Danmark fra og bosatte sig i Berlin. Helt valgt Danmark fra, har Ida Wenøe nu ikke. Sidste år udgav hun sin debut-soloplade, Time Of Ghosts på det danske selskab, Songcrafter og jævnligt rejser Ida W nordpå over Østersøen og spiller koncerter, solo eller med sit danske band, Silver Cords.

-Ja, jeg tjener nok stadig mest i Danmark, men jeg trives og fungerer fantastisk, kreativt, her i Berlin, siger Ida Wenøe, der i efteråret var på sin første længere turné, rundt i Tyskland.

Hvad fik dig til at rykke til Berlin?

-Det begyndte med: Hvorfor ikke bo i Berlin. Jeg var blevet en smule træt af Danmark og følte, at jeg havde brug for at komme skridtet videre fra at være rykket fra Jylland til København.
Jeg havde brug for at prøve, hvordan det er at bo og leve i så stor en kreativ metropol, som Berlin er. At være udøvende kunstner, drejer sig om, hele tiden at søge inspiration. Det er den inspiration, jeg har opsøgt og i høj grad fundet, ved at flytte herned. Og Berlin er jo på en måde et sikkert sted for en dansk kunstner at flytte hen, fordi Danmark er så tæt på.

Hvilken inspiration har du fundet i Berlin?

-Bare det at være i en ny by med en anderledes vibe, end hvor du kommer fra, giver helt vildt meget.
Berlin, de indre bydele, er i høj grad bygget på kunstnere og kunst-interesserede. Du er omgivet af masser af kreative mennesker, plus Berlin er en kæmpe international metropol. Jeg møder dagligt englændere, australiere, tyrkere, folk alle steder fra kommer hertil og mange af dem, som mig selv, for at leve kunstnerliv.

Hvordan lever du kunstnerliv i Berlin?

-Nu er jeg så priviligeret, at jeg kan tillade mig bare at være her og skrive, og ellers gå ud og høre koncerter, hænge ud med andre kunstnere. Jeg går utrolig meget på bar. Berlin er en vildt god bar-by med alle mulige sjove, spøjse barer og caféer.
Bare at være i byen. Om sommeren er der musik alle steder, gademusikanter, folk der spiller rundt omkring. Lige nu bor jeg i bydelen Wedding, før var det Kreuzberg, hvor jeg boede i et område lige ved en kanalen, et sted der summer af liv
Og for nylig er jeg sammen med et par venner, hver mandag, begyndt at tage på udflugter rundt i byen til historiske steder og mindesmærker, så jeg osse får ind under huden, hvad det er der har gjort Berlin til den by, den er
Alle de indtryk fra Berlins byliv, historie og kultur, kan jeg så gå hjem og bruge, bevidst eller ubevidst, i min egen kunst.
Det kan lyde paradoksalt, men midt i den livlige by-atmosfære har jeg osse brug for at give mig selv tid og rum til at søge indad, skrive, planlægge, tænke tanker.

OK, så du er ikke ude i byen i alle dine vågne timer, spiller ikke jobs hver aften eller hver uge i Berlin?

-Nej, men det er meget mit eget valg. Lige nu som vi sidder og snakker i oktober, er jeg sammen med en min gode ven og sangskrivera, Daniel Thomas Phipps fra Austin, Texas på vej ud på en Tysklands-turné, som jeg glæder mig vildt til, fordi Tyskland er et virkelig dejligt..og nemt land at komme ud og spille i.

Har du nemmere ved at komme ud og spille i Tyskland end i Danmark?

Ja. Spillestederne og publikum i Tyskland er virkelig åbne for musik og kunstnere, de ikke kender i forvejen. Meget anderledes end hjemme i Danmark, hvor spillestederne kan være svære at have med at gøre, hvis ikke du kender de rigtige mennesker, er på det rigtige bureau, hvis ikke du bliver spillet i radioen, og festivallerne skal have dit materiale et år i forvejen. Det kan være virkelig tungt i Danmark, sikkert fordi det er så lille et land, og vi er mange om budet. Hernede er det næsten altid lige til at ringe et job hjem.

På vej hen til dig har jeg set store plakater med Agnes Obel og krimiforfatteren Jussi Adler-Olsen, i det store Dussmann Kulturkaufhaus er det ikke svært at finde danske og skandinaviske plader og bøger. Er der en dansk eller nordisk trend i Berlin?

-Det tror jeg. Det er min fornemmelse. Udover Agnes Obel har for eksempel Efterklang, Tina Dickow og Eivør ( Palsdottir fra Færøerne, red.) været med til at bane vejen i Tyskland for os andre. Jeg mærkede allerede interessen for det danske, det nordiske, da jeg turnerede hernede med mit gamle band, Boho Dancer.

Hvad er det du og de andre nordfra har, som Tyskland ikke selv har i forvejen?

-Udover at nogen af os kommer med noget, der ligger langt væk fra den hårde electronica-scene, som især Belin er så kendt for, tror jeg meget det er, at vi har et godt rygte or sådan virkelig at have dygtiggjort os. De ved, hvor meget vi nørder den musik, vi går op i.
Tyskerne er bekendte med og har respekt for, at vi kommer fra et land med gode musikskoler og mange af os har gået på konservatorier, så de ved og forventer af os, at det vi kommer med er af høj kvalitet.

I danskere i Berlin og Tyskland er vel, forhåbentlig, andet og mere end dygtige musikalske håndværkere?

-Det er rigtigt. Hvis ikke vi kom herned og havde noget kunstnerisk på hjerte, kunne det nok være lige meget. Det er så vildt fedt at opleve, at jeg faktisk kan komme igennem hernede, at der er et helt andet spillerum.

Hvordan vil du beskrive forskellen på spillesteds-markederne i Tyskland og Danmark?

-Hvor Danmarks koder er meget skarpe med støtte og tariffer og spillesteder, der kører tingene meget stramt, så er der hernede en helt andeledes interesse for musik, publikum ikke kender på forhånd. Tyskland er et stærkt live-land, virkelig.
Der er så sindssygt meget musik i Danmark, udbuddet af musik er så forholdsvis meget større hjemme end hernede, hvor der slet ikke er samme system af støtteordninger og spillesteds-organisation. Til gengæld, som sagt, er det for mig som kunstner i Tyskland meget nemmere at gå lige til spillestederne og arrangørerne uden først at skulle kæmpe mig gennem flere lag af book´ere, spillestedsfolk o.s.v.

Publikum, hvordan er dit tyske publikum at spille for

Utroligt søde og åbne. Når jeg kommer ud og spiller hernede; først skulle jeg vænne mig til det, nu synes jeg det er vildt charmerende: Det virker som om de holder sådan meget tilbage, kommer efter koncerten med lidt stift kropssprog og stemmeføring, der går nedad og siger lidt generte eller reserverede: “That was great”. Hernede, det er lidt som nogen steder i Jylland, er “that was great” en kæmperos og, har jeg lært nu, udtryk for en enorm venlighed, varme og interesse for det, jeg som kunstner kommer med.
Dansk publikum, nu generaliserer jeg nok groft, kan virke meget snobbede, skal mere se musikken an, når det ikke lige er noget, de har hørt før. Igen, jeg tror, det kan hænge sammen med, at der er så mange i Danmark, der spiller, så utrolig meget musik, vi kan gå ud og opleve.
-Det er osse derfor, at det er helt naturligt for mig, der skriver og synger på engelsk, at søge ud, at finde publikum ude i verden. Frem for at kæmpe en ulige kamp i Danmark for at nå ud til et trods alt, antalsmæssigt lille publikum, via et lidt lukket system af radiokanaler, bookere og spillesteder.

Du lyder ikke til at være på vej tilbage til Danmark lige med det samme?

-Nej, måske, haha, når jeg bliver en gammel dame, kunne det være godt at flytte tilbage til et hus langt ude på landet, Danmark er jo trods alt et dejligt land. Men lige nu trives jeg fantastisk i Berlin og har ingen planer om at flytte andre steder hen. Hvis, eller når, jeg skal videre herfra, kunne det blive Austin, Texas eller et helt 3. eller 4. sted med et godt kunstnerisk miljø. Jeg tror, jeg skal bo mange forskellige steder i verden, før jeg vender tilbage.

Muzeek

Posted in Interviews
mini_mba

Minuttet før Manegen

FablCisserKasper SpezAlpha MaleRebecca LouThe White DominosKaliberNovemberDecemberThe SongsX Teenage RebelsBak LindemannThe SongsIda KudoJohn AlcabeanFarveblindMambe DanoWhoMadeWhoIda KudoThe RitualJærv - Ideal BarLukas Graham - ForumMirja KlippelIda KudoPer VersEzi Cut <span>by FOTOGRAF: RONNIE BOYKINS JR.</span>Dune Jelling FestivalVictor Lausten - HoohaMund De CarloAlpha MaleWhite Pony4PROFablLive Johansson (Nordic String Quartet)CisserRebecca LouMambe DanoFarveblindIda KudoBenjamin Hav - BenalMirja KlippelPilfingerKewan Padre - Dansk Melodi Grand Prix 2012XzibitPelle Peter Jensen lige før tæppet falder på CosmopolFarveblindKonkhraRebecca LouAuforiIdaKudoHonkyThe SongsThe RosaManus BellFloors Made Of Lava - Samsø Festival 2009MagermaynJohn AlcabeanIda KudoFablMontiBak LindemannThe White DominosJohn AlcabeanFew WolvesFew WolvesThe Ritual

  • FOLLOW YOUR FAVORITE ARTIST!
    Subscribe now !