Interview – Mette Wolf om Melodien,Der Blev Væk

Interview – Mette Wolf om Melodien,Der Blev Væk

Brynje Brynje
Muzeek

Mette Wolf er muligvis ikke et navn som alle og enhver genkender.

Men sandheden er, at hun har haft en kreativ finger med i så mange kulturelle værker at
jeres veje, med høj sandsynlighed, allerede har krydset hinanden.
Siden januar 2015 har kasketten som teaterdirektør for Nørrebro Teater siddet på Wolfs
hoved.
Før dette har titler som Udviklingschef på Betty Nansen Teatret, Dramaturg på første
sæson af tv-serien Arvingerne, Manuskriptforfatter på Cirkus Summarum og meget mere
været mejslet ind i føromtalte kasket.
Nu har Mette Wolf & Co for alvor sat gang i opsætningen af stykket ”MELODIEN, DER
BLEV VÆK”.(Kjeld Abell, 1935)
Så her midt i regnen af spektakulære anmeldelser har vi ydmygt trukket Mette Wolf til side
og stukket hende et par spørgsmål.

Hey Mette, Hvordan endte denne klassiker på jeres bord?

Faktisk er det Morten Mikkelsens skyld. Det hed min dansklærer i gymnasiet. Han fik os til
at læse ”Melodien, der blev væk”, og det var en øjenåbner. Jeg oplevede nemlig ikke bare,
hvor sjovt det kan være at læse teater-tekster. Jeg mødte også for første gang en magi,
man kun finder i teatret. Den slags magi, der gør virkeligheden på scenen større end selve
virkeligheden, fordi den netop ikke prøver at ligne den. Det er vidunderligt. Det har sikkert
også spillet ind, at jeg havde et særligt forhold til all time-hittet i forestillingen ”Sangen om
Larsen”. Den sender mig direkte tilbage til min mormor og morfars stue, hvor de sad i
sofaen under en mastodont røgsky og hørte ” De Ringer, Vi Spiller”. I alle de år jeg har
arbejdet med teater, har jeg haft lyst til at se forestillingen på en scene, men det har aldrig
givet sig. Da jeg blev direktør for Nørrebro Teater, var chancen der endelig.
Stykket er jo et old school opgør med småborgerligheden, og Nørrebro Teater er i sig selv
den kulturelt spraglede original i klassen, når det kommer til at opsætte utraditionel
underholdning. Var dette match med i overvejelserne eller bare et tilfælde?
For mig var det afgørende, at ”Melodien, der blev væk” er en hamrende god historie. Den
handler ganske enkelt om en mand, der ikke kan finde melodien, fordi han har så travlt
med at leve op til sine egne og andres forventninger til, hvordan livet skal leves. Nu 80 år
efter, at stykket blev skrevet, er det stadig et tema for rigtig mange af os. Det har ikke
forandret sig spor. Personen Larsen har helt sikkert været under et andet pres i 1935, da
stykket blev skrevet. Presset i dag består af andre ting, men stykket vil have os til at indse
det samme nemlig, at det ikke nytter noget at leve dit liv efter en opskrift. Man er nødt til at
turde stille sig selv spørgsmålet: Er jeg egentlig lykkelig? Og så gøre noget ved det, hvis
svaret er negativt. ”Melodien, der blev væk” er derfor noget så usædvanligt som en
komedie med mening. Det er helt i tråd med, hvad jeg gerne vil have, at Nørrebro Teater
står for: Morskab med mening. Det er min rettesnor i alt, hvad man kommer til at opleve på
Nørrebro Teater de næste år, uanset om det handler om forestillinger eller arrangementer.

Hvad ser du som nerven i stykket?

Jeg synes, det vigtigste budskab er, at vi sjældent finder melodien alene. Vores
hovedperson Larsen prøver, men det lykkes først da andre begynder at hjælpe. For mig er
det dét, som Kjeld Abells tekst i høj grad kan bruges til i dag. At minde os om at passe på
fællesskabet, værne om det, dyrke det og kæmpe for det. For mig skal det ikke forstås,
som en politisk parole, som man kan være for eller imod. Det er et grundvilkår for den
menneskelige sameksistens, uanset hvilket parti man stemmer på. Det synes jeg faktisk
godt, vi kan have brug for at blive mindet om til alle tider.


 

Hvis du skulle have tatoveret en linje fra “Sangen Om Larsen”
– Hvad skulle det så være?

Så ville det være ”vi for os”. Hannah Schneider har lavet et uendeligt smukt arrangement
af musikken i stykket, og lige netop linjen fra sangen, der hedder ”Livets sang” får det til at
risle ned langs rygraden på mig. Jeg er så glad for og stolt over alle elementer i
forestillingen, men netop de få sekunder er noget helt særligt for mig, som jeg glæder mig
til med en særlig fryd, hver gang jeg ser forestillingen. Det er så smukt og stort og enkelt,
at det tager pusten fra mig. Samtidig mærker jeg også en ydmyghed over for noget, jeg
ikke rigtig kan sætte finger på. Men det er en god følelse.


Har du selv oplevet det at man genopdager en sang som var “blevet væk”?

Jeg genopdager jævnligt sange. Heldigvis. Og hver gang fatter jeg slet ikke, at jeg har
kunnet leve uden at huske netop dén sang. For nyligt genhørte jeg Kasper Winding og
C.V. Jørgensens ”Alle har en drøm”. Jeg havde helt glemt, hvor nådesløs klar teksten er.
Jeg måtte høre den igen og igen. Sætningen: ”Vi lever i nuet i templer af glas på kredit og
spejler os halvt ihjel vederlagsfrit” er så god poesi, at det gør ondt. Andre sange, der
kommer igen og igen, uden at jeg beder om det, er Tom Waits ”All The World Is Green” og
Eddie Vedders ”Long Nights”.

Du har levet for dramaturgi, historier og tekster.
Findes der sange hvor du ser teksten som et lille teaterstykke i sig selv?

Sjovt nok er den første jeg kommer til at tænke på et instrumentalt nummer. Når jeg hører
”First Song (for Ruth)” med Stan Getz og Kenny Baron er det, som om der bliver hevet en
lynlås ned til noget ekstremt ufiltreret og sårbart. For mig handler nummeret om to
mennesker, der står overfor hinanden og diskuterer og vender og drejer umuligheden i at
være sammen uden at kunne finde ud af at gå. Det er så vemodigt men med nogle fine
sprækker af håb. Det ser jeg tydeligt for mig, men jeg ved faktisk ikke, om jeg ville have
lyst til at se det som teaterstykke. Jeg går ind for happy endings, og ”First Song” kan jeg
aldrig rigtig bestemme mig for, hvor ender.

Følg Nørrebro Teater her:
http://nbt.dk/

Brynje
About

Muzeek

Posted in Interviews, Udvalgte musik nyheder
mini_mba

Minuttet før Manegen

The SongsIda KudoIda KudoMambe DanoFloors Made Of Lava - Samsø Festival 2009Alpha MaleMagermaynLive Johansson (Nordic String Quartet)Ezi Cut <span>by FOTOGRAF: RONNIE BOYKINS JR.</span>The SongsManus BellPer VersJohn AlcabeanRebecca LouWhoMadeWhoRebecca LouX Teenage RebelsIdaKudoMambe DanoThe RitualFablIda KudoFew WolvesJohn AlcabeanAuforiKaliberFablVictor Lausten - Hooha4PROFarveblindThe White DominosJohn AlcabeanFarveblindBenjamin Hav - BenalMontiXzibitJærv - Ideal BarFablWhite PonyBak LindemannMund De CarloIda KudoCisserThe RitualKonkhraThe RosaIda KudoDune Jelling FestivalCisserPilfingerAlpha MalePelle Peter Jensen lige før tæppet falder på CosmopolThe SongsKewan Padre - Dansk Melodi Grand Prix 2012FarveblindMirja KlippelThe White DominosRebecca LouKasper SpezFew WolvesNovemberDecemberHonkyBak LindemannMirja KlippelLukas Graham - Forum

  • FOLLOW YOUR FAVORITE ARTIST!
    Subscribe now !