Mads Mouritz og Ympehaven

Mads Mouritz og Ympehaven

I en dejlig have…Om hvordan Ympehaven på Møn blev en album-titel.

Kurt Baagø har mødt sanger/sangskriver/komponist/musikeren, Mads Mouritz på Møn

“Flyt på landet min ven, du skal ik tilbage til byen igen, flyt på landet min ven….”

Sidder komponisten, sangskriveren og sangeren, Mads Mouritz i sin sofa, i et hus på det sydvestlige, Møn og synger for mig, en fin, sædvanligvis vejrblandet dag i august.
Et par dage før, én af de sommersøndage, hvor det meste af nationen holder fri og ligger lig, var der leben et andet sted på Vestmøn, i det der engang var en saftstation, dér hvor sukkerroerne fik presset deres søde saft ud af sig, før saften fortsatte sin videre færd hen til den sukkerfabrik, der var i Møns metropol iStege en gang.

Denne august-søndag stod Saftstationen ved Fanefjord klar til sit første arrangement som spillested, releasekoncert m.m. for Mads Mouritz og musikermakkeren, Jacob Funchs albumfuld sange under overskriften, Ympehaven. “m.m.” dækker over, at oveni hatten med de ny Ympehavesange, fik vi et langt sæt med selveste Kim Menzer fra Burnin´ Red Ivanhoe som sanger på mundharpe og saxofon, back´et af Mads Mouritz-bandet, Hælerne, som uden Menzer rundede den søde søndag i Saftstationen af med endnu et sæt sange.
Jeg siger Jer, der var fedeste hippiestemning, jeg længe har oplevet, lidt uden for Fanefjord på Møn den søndag. Alt var så simpelt og såre godt, børn, deres forældre, overvintrede gamle Møn-hippier, en del andre musikere, kunstnere, bohémer og mere ubestemmeligt, spraglet godtfolk, mange af dem, der i disse år har taget flugten fra storbyen og dens himmelhøje huspriser og udsét sig den underskønne ø, Møn, som deres kreative paradis.

Èn af dem, der er flyttet på landet, min ven, og ned på Møn, er altså Mads Mouritz, for hvem, det begyndte sidste efterår, da han i 3 måneder lejede sig ind i et gæstehus, indrettet i en gammel grisestald på adressen, Ympehavevej, i skovkanten af Fanefjord Skov, tæt på Møns sydkyst, et par stenkast fra Østersøen.

-Jeg havde brug for noget ro efter mange år i storbyen, ro til at skrive, tænke mig om og være mig selv, og fandt Møn som det perfekte sted. Mobildækningen når aldrig højere end 2 streger på displayet, der er totalt sort om natten, når det er vinter hernede, Møn er Danmarks mørkeste sted, folk kommer herned med deres stjernekikkerter, og så bød der sig en lejlighed til, at jeg kunne rykke ind i det her gæstehus i skovkanten, tæt ved havet, fortæller Mads Mouritz.

En buldrende mørk Møn-aften i januar var det så, at lydteknikeren og produceren, John Fomsgaard havde kørt sit Karma Crew-grej, et par kilometer, fra Hårbølle og ned til det tidligere grisehus på Ympehavevej for at optage det, der blev til Mads Mouritz og Jacob Funchs Ympehaven-album.

Mads M, -Der var sådan et dejligt flow over den session, vi lavede i gæstehuset på Ympehavevej. Meningen var egentlig, at jeg skulle lave nogen demoer til mit band, Hælerne, men da vi havde indspillet 15 sange, kiggede vi på hinanden og sagde “det her, det kan et eller andet” og så valgte vi de 10 af sangene ud, der nu er på Ympehaven-pladen.

Baagø: -Der er en noget meget umiddelbart over pladen, den lyder næsten som om den er live?

Mads M:
-Vi tog nogen gode valg. Vi var 3 i lokalet, jeg sad foran Jacob, spillede sangene for ham, og så sagde han, “nu ku det være sjovt med noget fløjte, nu ka det være sjovt i den her sang at slå lidt på tromme”. Når vi syntes, den var der, som regel i andet eller tredje take, så gik vi videre til den næste . Og John ( Fomsgaard ) er så dygtig en tekniker, at det bare kom til at lyde godt. Senere havde vi så en session i København, hvor min gamle trommeslager, Mads Andersen fik lagt noget mere tromme og percussion på. Sådan var stort set processen

Baagø:-Der er noget fløjte og synthesizer, der skaber en helt speciel stemning flere steder på pladen. Dét med synthesizeren var det osse noget, der opstod, mens i indspillede, eller lagde I det på senere ?

Mads M: -Fløjten, det var en gammel indianerfløjte, Jacob havde taget med. Keyboard´et, det var fordi vi kom til at snakke om, at vi var ved at komme ind i sådan lidt Værsgo, Kim Larsen-pladen, Værsgo-stemning, hvor der blev brugt en del Moog-synthesizer. Så sagde John, at han da havde sådan en gammel Moog stående hjemme og kørte lige hjem efter dén.
Det er sådan, jeg synes, man skal lave en plade. En plade skal være det, der opstår i et studie, eller i det her tilfælde, et grisehus, ikke alt for meget skal være planlagt og arrangeret på forhånd. Sådan har det været med alle de plader, jeg har været med til at indspille.

Baagø: -Snakkede I om, tænkte du eller I på, at nu ville I gå efter at lave en Værsgo-agtig plade?

Mads M :-Mest på den måde, at lissom Værsgo var en meget umiddelbart plade, indspillet på kort tid, mest med akustiske instrumenter, så gik vi frem efter samme metode, samme hyggestemning omkring indspilningen. Og så siger Jacob, at Sylvesters Drøm fra Værsgo-pladen, lige akkurat med masser af Moog på, simpelthen er verdens bedste nummer, haha.
Baagø: -Lissom på Værsgo, er der på Ympehaven et meget bredt udvalg af sange. Lige fra nogen, der lyder som salmer, over et Frank Jæger-digt og et instrumental-nummer, til åbnings-nummeret, Dagen Er God, der er sådan en skæv Stig Møller-ish glad i låget-sang.

Mads M: -De sange jeg havde med til Ympehavevej, var simpelthen dem, jeg havde liggende og ikke tidligere havde indspillet. Sange der er blevet til under meget forskellige omstændigheder og i meget forskellige omstændigheder. Dagen Er God fx., skrev jeg efter en mislykket date, hvor jeg bagefter forestillede mig, at den date ikke var strandet på, at hende, jeg skulle have have date´t pludselig skulle til Odense.

Baagø: -I stedet for en blues, skrev du en lidt lalleglad, lykkelig sang.

Mads M– Ja, haha. Og Eftermiddag I Byen, bygger på et gammelt Kevin Ayers-nummer, May I, som jeg har været forelsket i, siden jeg fandt det på et YouTube-liveklip fra BBC i 1972. Min gode ven, Kristoffer Munck Mortensen fra Mellemblond har leget med at oversætte teksten, og så har jeg pillet lidt i akkorderne og nærmest lavet en ny melodi.

Baagø: -En god score-replik i Eftermiddag I Byen, “Du er den sang, hvori sangen bor” og så foregår sangen i Istedgade.

Mads M: -Kristoffer Munck Mortensen er en stor romantikker, ja haha.

Baagø: -Og de der salmeagtige sange. Da jeg hørte den der Æbletræets Hvide Gren, som er i familie med Grundtvigs pinsesalme, I al sin glans nu stråler solen…, blev jeg for det første dybt bevæget, og så google´de jeg, at teksten ER skrevet som en salmetekst af en Lisbeth Smedegård Andersen.

Mads M: -Historien med Æbletræets Hvide Gren og 2 andre salmetekster på Ympehaven er, at jeg er med i et projekt, var med på et seminar i 4 dage på Engelsholm Slot sidste år, hvor, udover mig, blandt andre Teitur og Jonas fra Hymns From Nineveh fik til opgave at komme med bud på ny, nyskrevne salmer.
Nu har jeg mest brugt, at bearbejde andres tekster til sange, så jeg fik nogen allerede skrevne, potentielle salmetekster at arbejde med, Johannes Møllehaves, Nåden og Bella Sky af Lone Hørslev, som jeg jo har arbejdet, turneret og indspillet et par albums med. Æbletræets Hvide Gren er skrevet, ja, af Lisbeth Smedegård Andersen, en utrolig smuk tekst, meget romantisk, stærkt religiøs. Men på en måde, jeg sagtens kan sætte mig ind i og synge, selv om jeg ellers ikke er specielt religiøs og endda indimellem har overvejet at melde mig ud af folkekirken.

Baagø: -“Guds rige er på vej”, synger du. Hvordan smager ordet Gud i din mund?

Mads M: -Jeg sang i kirkekor fra jeg var 12 til jeg blev 15, jeg har været på både efter- og højskole, så jeg har sunget masser af sange med religiøst og åndeligt indhold, men jeg er ikke den, der går meget i kirke. Når jeg synger en sang, en anden, en digter har skrevet, handler det om at gå ind i den følelse, den, der har skrevet teksten har lagt i den. Som en skuespiller, method acting, som det hedder. Så jeg synger ikke de sange, salmerne for, som sådan, at formidle det kristne budskab.
Hvordan ordet Gud så smager i min mund? Godt. Jeg synes at Gud er et ord, folk måske nok har lidt for meget angst overfor. Gud, for mig, er ønsket om det gode, ønsket om et godt liv.

Baagø: -Jeg har heller ikke haft en salmebog i hånden for nylig. Står de 3 salmer af Lisbeth Smedegård Andersen, Møllehave og Lone Hørslev, med dine melodier til, så nu i Salmebogen og bliver sunget i kirken om søndagen?

Mads M: -Nej, de er med i opløbet om at komme med i et tillæg til Salmebogen i 2017, jeg håber de kommer med, og jeg har gjort mig umage for, at de ikke skal være svære at synge.

Baagø: -Til sidst. Har du nogen idé om, hvilket publikum, du tror, du rammer med sådan en Kim Larsen Værsgo-stemningsplade, hvor der både er salmer, Frank Jæger og glade sange om romantisk og lykkelig kærlighed på?

Mads M: -Det kunne jo være, i kraft af salmerne, at vi kunne komme ud og spille kirkekoncerter. Ellers kunne jeg håbe på at få hul igennem til folk-miljøet i Danmark. Min far i Holstebro spillede meget folkemusik, til bal osv. Det er den tradition, jeg blandt andet er opdraget i.
Benny Holsts solo-LP´er fra først i 70erne hører til mine pejlemærker. Og Furekåben og Hyldemor med Hans Vinding, det var ikke lige noget jeg selv var opmærksom på, men da min ny husvært på Møn, efter Ympehavevej, hørte Ympehaven, fortalte hun, at hun havde været involveret i Furekåben i sin tid og kunne høre en masse Furekåbe i vores Ympehaven-plade.

Baagø: -Til allersidst. Den der Flyt På Landet-sang, der blev et instant hit til release-koncerten i Saftstationen, den du begyndte med at synge for mig, da jeg kom her ned på Møn til dig. Har I ikke glemt at tage den med på Ympehaven.

Mads M
-Den må komme med på den næste. Teksten var ikke helt færdig, da vi indspillede i grise-, gæstehuset på Ympehavevej i januar. Skal jeg synge den for dig igen?

“Det er søndag morgen, fuglene de synger for oven
Jeg ka ik få dig ud af mit ho´ed´, sidste nat gik det ik som jeg troed´
Du kom og lagde din hånd i min, du sagde, om natten ka jeg være din
Men når det blir mandag igen, så er jeg på kontoret igen
Jeg vil ha dig, jeg vil ha mer´, smøger, rødvin og dig, når du ler
Vi skal væk fra Sortedammen, vi ka slå familierne sammen
Flytte på landet og få nogen dyr, du ka beholde den samme frisyr´
Hvis vi bare tror på hinanden, og der er kaffe på kanden
Alt for mange, de sidder bare og glor i en by, der er alt for stor
Jeg tror, jeg bygger en bro fra byen til landet, og så helt ud til vandet”

Flyt på landet min ven, vi ska ik tilbage til byen igen, flyt på landet min ven, ik tilbage tilbage til byen igen, ik tilbage til byen igen…….

Følg Mads Mouritz her:

https://www.facebook.com/mads.gjellerod

Avatar

Muzeek

Posted in Interviews, Udvalgte musik nyheder
mini_mba

Minuttet før Manegen

Mirja KlippelKaliberFarveblindIda KudoNovemberDecemberFablPelle Peter Jensen lige før tæppet falder på CosmopolFarveblindAuforiKasper SpezThe RitualJærv - Ideal BarFarveblindRebecca LouThe RosaAlpha MaleLukas Graham - ForumThe SongsKonkhraIda KudoManus BellKewan Padre - Dansk Melodi Grand Prix 2012Ida KudoPer VersAlpha MaleFablFloors Made Of Lava - Samsø Festival 2009The RitualHonkyBak LindemannEzi Cut <span>by FOTOGRAF: RONNIE BOYKINS JR.</span>Mambe DanoXzibitIdaKudoBenjamin Hav - BenalJohn AlcabeanVictor Lausten - HoohaPilfingerJohn AlcabeanDune Jelling Festival4PROJohn AlcabeanMund De CarloFew WolvesLive Johansson (Nordic String Quartet)Mirja KlippelX Teenage RebelsIda KudoRebecca LouBak LindemannRebecca LouFew WolvesFablCisserThe SongsMagermaynMambe DanoThe White DominosCisserIda KudoThe SongsThe White DominosMontiWhite PonyWhoMadeWho

  • FOLLOW YOUR FAVORITE ARTIST!
    Subscribe now !