Salem

Salem

“Vi startede med at slå en kvinde ihjel i den første sang. I den næste har vi en dreng, der bliver skambidt af nogen hunde og en pige, der bliver vanvittig, fordi det er hendes besidderiske far, der har sendt hundene efter hendes unge bejler”

Vi er til koncert med den genopståede gruppe, Salem, sangeren Mikkel Risbjerg kæder Salems´s voldsomme, bloddryppende skæbnehistorier af sange sammen, får publikum til både at gyse og grine.
Salems sange denne aften i PH-Caféen stammer allervæsentligst fra de 5 albums, gruppen udgav i løbet af 8 år, fra 2002-2010, men ny sange, ny skæbnehistorier har osse fundet vej til sætlisten. Og Salem lyder som på pladerne, og da de sidst spillede, live, på én gang storladne og støvede; hen i retning af et Morricone-soundtrack til en spaghettiwestern med sang på, sunget af en sanger, tæt på Scott Walkers stil og klasse.

Vi kommer til historien om Salems storhed i 0´erne, 5-6 års dvaletilstand i første halvdel af 10´erne og genopstandelsen i år, hvor jeg mødte duo´en, der ER Salem, guitaristen m.m., Kasper No Behrens og sangeren, Mikkel Risbjerg Nielsen, backstage før endnu en Salem-koncert. Denne gang er Salem-duo´en med et stærkt og meddigtende live-band bag sig, rykket ind i Vesterbro´s hippeste rockbar, Zeppelin. En god times tid inden showtime er der allerede stopfyldt i Zeppelin, så Kasper No Behrens og Mikkel Risbjerg må skubbe og mase sig vej fra lydprøven ud til Københavns hedeste backstage-rum, hvor jeg med PH Café-koncerten i baghovedet og et nyligt genhør med store dele af Salems bagkatalog in mente sidder klar med første spørgsmål:

Hvorfor er det så svært, nærmest umuligt for en hovedkarakter i en Salem-sang at slippe levende ud af sangen?

Risbjerg:

Det er fordi meget af det, vi laver, handler om folk. der er bundet af nogen skæbnemæssige forhold, hvor vi har sat nogen ting på spidsen. Der går vi nok skridtet videre for at nå til en pointe.

Med, når du annoncerer sangene, et glimt i øjet. Hvor meget skal vi tage dramaet, al blodet og mordene for pålydende?

Risbjerg:
Ja, mener vi det virkelig eller ej? På den ene side er vi dødeligt alvorlige, men der er osse noget omkring den alvor, der er afvæbnende, så glimtet i øjet er der, men vi mener egentlig vores sange helt alvorligt.

No Behrens:
Vi tegner kontrasterne meget, meget kraftigt op, pointerne er ikke om folk dør, pointerne er de kæmpestore følelser, de dilemmaer, de og vi står i som mennesker. Vi sætter så en stor fed streg under, vi bruger nogen midler, man typisk bruger i film, teater og litteratur og sætter dem ind i en popkontekst.
Det kan jeg godt forstå, hvis folk studser over, fordi det vil være nemmere, hvis vi holdt det ud i strakt arm og var ironiske, men pointerne i Salems sange, mener vi 100 procent. På den anden side, skal publikum til vores koncerter både grine og græde, så Mikkel præsenterer sangene med humor, men ikke noget, “ha-ha-vi-mener-det-ikke”, det er bare for sjov med alt det blod, vold, mord og død”.
Risbjerg: Det er jo det med døden. Vi ved, at den kommer på et tidspunkt, at livet er, ja; dødsens alvorligt, men det, at vi ikke lever evigt, er samtidig osse fedt at kunne have et afslappet forhold til og tage gas på.
I flere af vores numre optræder der nogen ret gamle mænd, der er ved at miste kontrollen, som er lige der, hvor det hele begynder at falde fra hinanden for dem. På den ene side; hvorfor skrive om det, vi er selv på vej i den retning, hvor er det dog uhyggeligt, kan vi ikke synge om noget andet? På den anden side: For os er det vigtigt at tegne de billeder, det er vigtigt, at livet ikke kan være til uden døden

“I den næste sang har vi Old Jeremiah, en mand, der har nydt godt af at have et forhold til en meget yngre kvinde, men nu er han ved at falde af på den. Vi møder ham stavrende udover en vindblæst eng, med knortekæp og hans tynde, hvide hår blafrende om ørene på ham. Han er på vej ud for at slå hende ihjel”

Introducerer Mikkel Risbjerg én af sangene fra Salems debut-album fra 2002, I Kicked The Dog, den første i gruppen, eller duo´ens Passion/Pain/Pleasure-trilogi, der fulgtes af endnu to albums, før der blev i et halvt årtid blev stille, næsten stille om Salem..

Risbjerg:
Vi har ikke på noget tidspunkt været stoppet helt, eller gået fra hinanden, vi har hele tiden produceret, skrevet og indspillet ny sange, så vi nu er ved at have nok til et nyt album.
Det der er sket, så det kan virke som om, at Salem har holdt pause er, at vi er blevet indhentet af livet. Vi har fået børn og fast arbejde. Vi joke´r lidt med, at vi ikke er musikere, det er vi selvfølgelig, men vi lever af at have helt almindelige jobs. Det har selvfølgelig en pris, fordi vi begge arbejder med ting, der er sjove og spændende, har jobs der optager os.

Jeg fik øje på, en gang i foråret, at i skulle til Jylland og spille en koncert i en kirke, hyret af en præst, Søren E. Jensen, én af Jeres langtidsfans, der osse er journalist og forfatter.

No Behrens:
På det tidspunkt, tror jeg, det var 5 et halvt år siden, vi sidst havde spillet en Salem-koncert, det var rigtig godt at få samlet band´et og komme ud og spille igen.

Risbjerg:
Vi skylder Søren E. Jensen stor tak for, at han ringede til os. Det er jo fedt, at der findes sådan nogen mennesker i Danmark, der siger, at hans konfirmander, de skal møde et band som Salem. Dejligt, at der er nogen, der tænker så skævt. Dét afstedkom, at vi fik trommet band´et sammen, at vi fandt ud af, at der i mellemtiden var nogen ting, der var faldet på plads, så vi udover de her, til vores overraskelse udsolgte koncerter i København, allerede har flere jobs i bogen til efteråret, osse rundt i landet. Måske er der sket det, mens vi har været lidt væk, at tiden er blevet klar til Salem.

Ja, det er da ihvertfald ikke Jer, der løber efter en ny tids lyd. I lyder stadig som hvis Ennio Morricone havde et rockband med Scott Walker som sanger.

Risbjerg:
Det er fuldstændig det samme, ja. Kasper og jeg laver musikken og så kan live-band´et lægge lidt på. Det er sådan lidt begrænset, hvad vi kan. Vi har nogen ting, vi ved vi kan, og så er der helt vildt mange andre ting, vi ikke kan, så vi holder os til de virkemidler, vi kender og har ikke noget behov for at genopfinde os selv musikalsk og komme med den nye Salem-lyd. Vi holder os til det, vi ved, at vi er gode til.

No Behrens:
Det er jo osse fordi, at Salem primært er et lyrisk univers, som bliver forstærket af musikken. Vii mestrer både det lyriske og det musikalske, der går i en fin symbiose med hinanden og bliver selvforstærkende og bliver til det udtryk, der ER Salem.

“I den næste sang har vi en mand, der resten af livet må bebrejde sig selv, at han lod sin unge, sårbare, nærmest helt mælkehvide og gennemsigtige, utroligt smukke hustru gå til markedet med deres nyfødte søn. Fordi på vej til markedet bliver hun overfaldet af nogen sorte fugle, der hakker hende og den nyfødte ihjel”

Det ny, eller relativt ny i Salems udtryk, ihvertfald live, er sangeren Mikkel Risbjergs kommunikation med publikum. Hvor Salem tidligere forsøgte sig med forskellige visuelle virkemidler på scenen, og band´et holdt sig til at spille og synge sangene, er Mikkel Risbjerg nu gået i noget, der ligner entertainer-mode:


Mikkel:

Det er rigtigt. Før syntes vi, at musikken og teksterne skulle stå for sig selv, og så gjorde vi en del ud af at give folk noget visuelt på scenen, sætte nogen billeder på, hvad Salems univers handlede om. Men da jeg så, faktisk før vores live-pause, forsøgte mig med at fortælle og forklare mellem sangene, hvad de handlede om, kunne vi mærke, at folk blev sådan helt “Ørjj, hvor er det spændende”, og tog vores sange til sig på en helt anden måde. Nu har det så grebet om sig. Så meget, at vores sætlister bliver kortere og kortere, fordi det jeg fortæller mellem numrene, kommunikationen med publikum fylder så meget

Det ender vel ikke med, at der går så meget Hausgaard i den, at I knap får tid til at spille numrene for din scenesnak?

Risbjerg:
Al ære og respekt for Hausgaard, der skal nok blive ved med at være mere musik end snak til Salem-koncerterne. Ligesom Hausgaard har jeg aldrig noget manuskript, du kan osse høre, at somme tider er det ved at gå ned for mig, jeg roder mig ind i noget, jeg har svært ved at komme ud af igen. Men det der er vigtigt, igen, er at jeg ikke står og ironiserer, “ha-ha-vi-mener-ikke-vores-bloddryppende-sange-det-er-bare-for-sjov”, og vigtigst: Dialogen med publikum. Det er utrolig spændende, når jeg lægger ud med: “nu slår vi en ung pige ihjel i den næste sang”, at mærke på folks reaktioner, hvordan vi åbner sangene op.
Det er jo osse sådan, vi har lavet sangene. Vi taler utrolig meget om tekstuniverset, der jo er det, afgørende for; hvorfor skal der være et kor dér? hvad er det for nogen mennesker, der synger det.? Vi er nede i at snakke om de detaljer, der orkestrerer nummeret: Her har vi guitaristen, der synes han er bedre end de andre, derfor spiller han sådan, lidt for højt. Dér, har vi nogen meget nervøse, blide mænd, der synger englekor. Når vi siger de ting, så kan folk se det for sig, så kommer det hele til live,

Jeg mener, at du har fortalt mig en gang, da du var begyndt at gøre andet end at synge på scenen, at det kom ud af, at du havde fået job som gymnasielærer,. At når du kunne perform´e for en skoleklasse, så gav det dig blod på tanden til osse at perform´e for et publikum til en koncert?

Risbjerg:

Det er der noget om, ja. Når det går godt, kan jeg tænde for en knap, så når jeg begynder at fortælle historier på en scene eller fra et kateder, kan jeg bare blive ved.
Det er ellers ret følsomt for mig, fordi i sociale sammenhænge, kan jeg tit være ham, der sidder i et hjørne og bliver mundlam, ved ikke hvad jeg skal sige. Men vi har så mange historier og fortællinger, knyttet til Salems univers, at det falder mig let at få tændt for knappen og snakke løs.

No Behrens:
Jeg oplever det heller ikke sådan, igen al respekt for Hausgaard, at Mikkel forsøger at være morsom på scenen. Vores historier er bare så bizarre, at vi godt selv kan høre det sjove i dem: Men vi lykkes, synes jeg, alligevel med at få sat de store følelser bragt i spil og få trukket det lyriske tydeligere frem.

Risbjerg:
Det handler osse tit i sociale sammenhænge om, at vi skal finde ud af at finde det sted, hvor vi kan møde hinanden, vi skal have barberet kanterne af, så vi kan finde en midte at mødes på. Men når man går ind i vores tekstunivers, så er det i virkeligheden ret ekstremt og voldeligt: Når vi så siger, at sådan ER det altså: “Først så får han tæsk med en kølle, derefter kommer hundene og bider ham..”, så tror jeg, det er befriende for publikum at blive taget med hele vejen ud af den tangent, at det her er blodig alvor, ikke noget med, at vi det går nok, og vi kommer med en god løsning i morgen.

Hvis Mikkel bliver inspireret til at perform´e på scenen af sit arbejde med at undervise, tager du, Kasper, også noget fra dit civile arbejde med dig ind i Salem?

No Behrens:
Alt hvad Mikkel og jeg beskæftiger os med, tror jeg, tager vi med ind i Salem, og vi beskæftiger os, sammen og hver for sig, meget med de sorte sider af livet.
Professionelt har jeg været i politiet i en lang årrække og har set og oplevet en del af det meget sorte, på bunden af det her samfund. Det er en optagethed og en indignation, jeg har, der bliver en del af Salems univers, men det handler for mig osse de helt store ting i livet, fra at blive far, til at lægge sin mor i graven.

Risbjerg:
Det er jo osse en del af historien om Salem. At Salem for Kasper og mig aldrig har været, eller skal blive et fuldtids-projekt, men en legeplads, et arbejdsfællesskab ved siden af vores civile jobs og det, at vi er fædre. Og nu er børnene blevet større, så vi kan komme til at spille mere, live, og snart få brudt album-pausen.

Hvad kan vi forvente af det ny Salem-album. Mere blod, flere mord, ny gammel-testamentelige skæbnesange?

Risbjerg:

Som du måske har lagt mærke til, kredser flere af vores ny sange om den psykoterautiske tidsalder, vi lever i, om alle de forskellige retninger inden for selvudvikling, om at folk har brug for en coach. Dét arbejder vi på, kan blive et tema på et nyt Salem-album.

No Behrens:

I mellemtiden, siden vi udgav albums i 0´erne, albums med sange, der måske først rigtigt er ved at vinde genklang nu, siden vi sidst udgav et album, er album-formatet mere og mere på vej ud, og det gælder mere om at udgive enkelt-numre og lægge dem på nettet. Men det er så blevet et drive for os, at gøre op med den single-kultur. Den vil vi ikke affinde os med, men insisterer på at arbejde hen mod et album på 45 minutter med en 10-12 sange, der alle er del af en fortælling, har et fælles koncept.

Fakta:
Salem har taget navn efter en amerikansk landsby i staten Massachusetts, hvor 5 kvinder for 300 år siden blev hængt og dømt som hekse. Hekseprocesserne i Salem er beskrevet i forfatteren, Arthur Millers teaterstykke, Heksejagt.

Salem´s bagkatalog:
I Kicked The Dog, 2002
The Anatomy Of Pain, 2003
From The Riverbank, 2005
Nord, 2006
The Rest Of The West, 2007 ( opsamling )
Return Of The Mongloid Sire, 2010

Salem, livebandet, består udover Mikkel Risbjerg Nielsen og Kasper No Behrens af:

Johnny Stage, guitar
Kenny Andy, trommer
Morten Jakobsen, bas
Per Thomsen, trompet, banjo, violin,harmonika

Følg Salem her:
https://www.facebook.com/SALEM-8134818747

Avatar

Muzeek

Posted in Interviews, Udvalgte musik nyheder
mini_mba

Minuttet før Manegen

Mambe DanoHonkyFloors Made Of Lava - Samsø Festival 2009Per VersFarveblindXzibitFablJohn AlcabeanVictor Lausten - HoohaMirja KlippelKasper SpezManus BellThe RitualLive Johansson (Nordic String Quartet)WhoMadeWhoAuforiRebecca LouAlpha MaleEzi Cut <span>by FOTOGRAF: RONNIE BOYKINS JR.</span>Ida KudoBak LindemannNovemberDecemberMirja KlippelIda KudoFablThe White DominosThe RosaMambe DanoJærv - Ideal BarThe RitualX Teenage RebelsMontiAlpha MaleFarveblindLukas Graham - ForumPilfingerCisser4PROThe SongsFew WolvesDune Jelling FestivalPelle Peter Jensen lige før tæppet falder på CosmopolFarveblindMagermaynWhite PonyJohn AlcabeanFew WolvesKonkhraKewan Padre - Dansk Melodi Grand Prix 2012KaliberMund De CarloIdaKudoThe White DominosBenjamin Hav - BenalIda KudoIda KudoRebecca LouFablIda KudoThe SongsThe SongsCisserRebecca LouJohn AlcabeanBak Lindemann

  • FOLLOW YOUR FAVORITE ARTIST!
    Subscribe now !